چرا باید در هواپیما موبایل خود را خاموش کنیم؟
نوشته شده توسط : امیرحسین پایمرد

خطوط هوايي معمولا جانب احتياط را نگه مي‌دارند با اين وجود پژوهشگران و شرکت‌‌هاي هواپيمايي تقريبا هيچ شاهدي از اينکه تلفن‎هاي همراه يا ساير وسائل الکترونيکي با سيستم‌هاي هواپيما تداخل کنند، نيافته‌اند.

"سازمان هواپيمايي فدرال" آمريکا (FAA) در سال 1992 از RTCA، يک سازمان مستقل استانداردهاي صنعت هوايي، خواست تا موضوع استفاده از وسائل الکترونيکي را در هواپيماها بررسي کند.

بررسي RTCA نشان داد که هيچ تداخلي به علت اين وسائل را نشان نداد و نهايتا توصيه کرد که استفاده از لپ‌‌تاپ‌، وسائل بازي کامپيوتري و پخش‌کننده‌هاي موسيقي در هواپيماها مجاز اعلام شود. با اين وجود اين سازمان پيشنهاد کرد استفاده از اين وسائل در حين مراحل بحراني صعود کردن يا فرود آمدن به خاطر احتياط ممنوع شود.

شرکت بوئينگ نيز چندين مورد از گزارش خدمه هواپيما درباره اينکه لپ‌تاپ‌ها يا وسائل بازي کامپيوتري باعث قطع شدن اتوپايلوت يا خلبان خودکار، چرخش ناخواسته هواپيما يا اختلال در صفحات نمايش وسائل هدايت هواپيما شده است، را مورد تحقيق قرار داد.اين شرکت سازنده هواپيما هيچگاه نتوانست در آزمون‌ها در آزمايشگاه ناهنجاري‌هاي گزارش شده را بازسازي کند.


 

تلفن‌هاي همراه و وسائل با اتصال بي‌سيم مانند لپ‌تاپ‌ها نگراني متفاوتي را برمي‌‎انگيزند. اين وسائل امواج فعالي را در طيف الکترومغناطيسي- طيفي از امواج مورد استفاده در وسائلي مانند تلفن‌هاي همراه، راديوها و شبکه‌‌هاي واي فاي- را از خود ساطع مي‌کنند. اما کميسيون ارتباطات فدرال (FCC) آمريکا اين طيف را به قطعات متفاوتي براي استفاده‌هاي متفاوت تقسيم کرده است، و بنابراين تلفن همراه نبايد با باندهاي اختصاص داده شده براي ارتباطات هواپيما يا سيستم‌هاي ناوبري GPS تداخل کند.


تداخل با شبکه‎هاي زميني
در واقع ممنوع شدن استفاده از وسائل با ارتباط بي‎سيم در پروازها بيش از آنکه با خطر سيستم‌‎هاي هواپيما مربوط باشد، به تداخل احتمالي با شبکه‌هاي زميني مربوط است بود.

FCC استفاده از اغلب تلفن‎هاي همراه و وسائل با اتصال بي‌‎سيم را در هنگام پرواز ممنوع کرد، و دليل آن را تداخل با شبکه‌‎هاي زميني اعلام کرد. اما برخي از خطوط هوايي به مسافران اجازه مي‎دهند که از تلفن‎هاي همراه‎شان در "حالت هواپيما" (airplane mode) - وضعيتي که در آن بخش گسيل امواج تلفن خاموش شده است- استفاده کنند.

FCC براي مدت کوتاهي لغو ممنوعيت استفاده از وسائل با اتصال بي‎سيم را در نظر داشت، اما در نهايت در سال 2007 تصميم گرفت مقررات فعلي را تغيير ندهد، زيرا شواهد کافي درباره عدم تداخل کار اين دستگاه‌ها با شبکه‌هاي زميني در دست نبود. البته در جهت مقابل، شواهدي هم در دست نبود که اين وسائل با اين شبکه‌ها "تداخل دارند"، اما اين سازمان تصميم گرفت جانب احتياط را نگهدارد.

گزارش RTCA به سفارش FAA در سال 2006 نيز اين عدم وجود شواهد را ذکر کرده بود، وتوصيه کرده بود مقررات جاري درباره وسائل الکترونيک حفظ شود.


اما يک بررسي که در دانشگاه کارنگي ملون در پيتسبورگ در سال 2006 انجام شد نشان داد که با وجود همه اين مقررات، مسافران هواپيماها را از استفاده گاهگاهي از تلفن‎هاي همراه‌‌شان باز نمي‌‎دارد. بر اساس يافته‌‎هاي اين بررسي در هر پرواز تجاري حدود يک تا چهار مکالمه تلفني با تلفن‎هاي همراه انجام مي‎شود.

جالب اينکه FAA پس از حادثه‎اي در ابتداي سال 2009 حتي مجبور شد که خدمه هواپيماها توصيه کند که تلفن‌هاي همراه‎شان را در حين صعود کردن يا فرودآمدن خاموش کنند. در اين مورد صداي زنگ تلفن افسر اول هواپيما بالقوه باعث حواسپرتي در حين صعود کردن هواپيما شده بود- اما آنچنانکه اين خدمه متذکر شدند "راهنماي عمليات عمومي"‌شان روشن نگاه داشتن تلفن‎ها را بوسيله آنها ممنوع نکرده بود.


حل مشکل ارتباط بي‎سيم
مسافراني که نمي‎توانند پرواز را بدون ارتباط بي‌سيم بگذرانند، اکنون مي‎‌توانند دست کم در شمار فزاينده‎اي از خطوط هوايي در درون هواپيما از ارتباط بي‎سيم به طور رايگان يا با پرداخت پول استفاده کنند.

چنين سرويس‎هايي از بخشي انحصاري از طيف الکترومغناطيسي استفاده مي‎کنند که براي ارتباطات هوا به زمين اختصاص داده شده است.

استفاده از تلفن‎هاي همراه در حين پروازها همچنان مورد سوال باقي مي‎ماند، و همچنين استفاده از اپليکيشن‌هاي صوتي اينترنتي مانند اسکايپ. اما مسافران دست کم مي‌توانند خودشان را با اين فکر تسکين دهند که آرامش‎شان در حين پرواز با سروصداي مسافران هنگام انجام مکالمات شخصي به هم نمي‎خورد.





:: بازدید از این مطلب : 422
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 آذر 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: